Paarden & pony’s algemeen

Paarden en pony’s vaccinaties

Door uw paard te vaccineren is het paard minder vatbaar voor bepaalde ziektes. In onze praktijk worden paarden geënt tegen influenza, tetanus en rhinopneumonie.

Influenza:

Bij besmetting met het influenza virus krijgt het paard een ontsteking van de voorste luchtwegen en de longen. Influenza is een besmettelijke ziekte.

• Lusteloos

• Weinig eetlust

• Neusuitvloeiing

• Droge hoest

Tetanus:

Wanneer uw paard een wond heeft, kan de bacterie Clostridium Tetani de wond infecteren. Deze bacterie komt voor in de bodem. Tetanus produceert een gifstof, deze gifstof zorgt ervoor dat de verschillende spiergroepen langzaam verkrampen.

Symptomen:

• Stijfheid van kauwspieren, hoofd, hals en benen

• Stijfheid van de tussenribspieren wat leidt tot verstikking van het paard

Rhinopneumonie:

Rhinopneumonie is een virusziekte die drie verschijningsvormen kent:

• De verkoudheidsvorm, komt regelmatig voor bij voornamelijk jonge paarden. Deze vorm is te herkennen aan koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.

• De abortusvorm, veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens.

• De neurologische vorm, komt weinig voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel.

Wanneer er voor het eerst geënt wordt met deze vaccinatie moet er na 3 weken een vervolg enting toegediend worden om voldoende bescherming op te wekken. Daarna moet er jaarlijks geënt worden om de bescherming tegen influenza, tetanus en rhinopneumonie te behouden.

Paarden in de bak

Ontwormen

In verband met de toegenomen resistentie tegen ontwormingsmiddelen adviseren wij regelmatig mest onderzoek te laten doen. Hiermee kunnen wij het gebruik van ontwormingsmiddelen beperken en resistentie proberen te voorkomen.

Wanneer u voor de eerste komt voor een mestonderzoek hanteren wij een vragen lijstje. Zo kunnen wij een duidelijk beeld krijgen van de worminfectie druk bij u paard(en). Het is belangrijk de mest zo vers mogelijk aan te leveren 3 mest ballen is genoeg. Als de mest even bewaard moet worden, graag op een koele plek.

Pony Dierenartsenpraktijk Beetsterzwaag

Castratie

Voor veel hengsten word besloten om te gaan castreren, doordat slechts een klein gedeelte hengsten voor de fokkerij in worden gezet en de andere hengsten vaak de sport en recreatie in gaan en ze daar hengstengedrag vertonen. Er zijn veel stallen en maneges waar geen ongecastreerde hengsten mogen komen.

Koliek

Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn. Er zijn verschillende soorten koliek, zoals gaskoliek, krampkoliek, zandkoliek of een verstopping van de darm.

• Verminderde eetlust

• Gapen en het optrekken van de bovenlip

• Kijken naar de buik, slaan en bijten naar de buik

• Schrapen met de voorbenen

• Veel liggen en weer opstaan

• Rollen

• Zich laten vallen

• Zweten

Hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid is een ontsteking tussen de hoefwand en het hoefbeen en ontstaat meestal door een stofwisselingsstoornis. Hoefbevangenheid is een zeer ernstige aandoening.

• Stijf bewegen

• Warme hoeven

• Punt van de straal in de hoef is gevoelig

• Voeten om de beurt ontlasten

• Kreupel lopen

• Veel liggen

Neem bij twijfel altijd contact op met onze dierenartspraktijk!

Paarden Dierenartsenpraktijk Beetsterzwaag

Droes

Droes is een besmettelijke paardenziekte. Het wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie zorgt voor  een infectie van de voorste luchtwegen waarbij abcessen van de lymfeknopen ontstaan.

• Niet eten

• Opzwellen lymfeknopen

• Neusuitvloeiing

• Benauwd

• Abcessen

Schimmelinfectie

Schimmelinfecties komen veel voor bij paarden vooral in de wintermaanden en zijn zeer besmettelijk ook voor mensen. Er zijn verschillende soorten schimmelinfecties, in de meeste gevallen is er sprake van ringworm.

Symptomen:

• Kleine bultjes in ronde, kale plekken met schilfers.

Schimmel infecties kunnen worden vastgesteld door de dierenarts doormiddel van een schimmelkweek of een snel test.  Bij de snel test is de uitslag de volgende werkdag al binnen.

staart- en maneneczeem

Paarden met staart- en maneneczeem hebben veel jeuk en schuren manen en staart vaak helemaal kaal.  Staart maaneczeem wordt veroorzaakt door het speeksel van een kleine mug.

Met acute klachten kunt u altijd contact met ons opnemen om een afspraak te maken!

Paarden en Pony's